A Comprehensive Analysis Of Using Wordnet, Part-Of-Speech Tagging, And Word Sense Disambiguation in Text Categorization

A Comprehensive Analysis Of Using Wordnet, Part-Of-Speech Tagging, And Word Sense Disambiguation in Text Categorization

Advisor: 

Tunga Gungor

Assigned to: 

Kerem Celik

Type: 

Year: 

2012

Status: 

Summary:

By the huge increase of data volume in the digital environment and the machine learning techniques, studies on automatic categorization of text documents is increased. Text categorization is simply assigning predefined label to unseen documents by using some learning models. Traditional text categorization is based on statistical analysis of documents to represent the document with some vectors. And then, one of the machine learning techniques is used for categorization of documents.In addition to the traditional text categorization techniques, in this thesis, we group words by their part of speech tag and investigate the effect of each part of speech individually and jointly in the classification accuracy.Furthermore, we incorporate semantic features such as synonyms, hypernyms, hyponyms, meronyms and topics into the documents by using WordNet. Thus we add meaning of terms. One of the problems faced in this study is that not all the semantic features really related to the document, in other words synsets generate ambiguity. To solve the problem we introduce a new method to eliminate the ambiguity.In this thesis the main objective is to investigate the contribution of semantic features. By incorporating semantic features we add meaning to the documents and thus the classification accuracy increased.

Özet:

Dijital ortamdaki metinler ve yapay öğrenme tekniklerindeki büyük artış, metinleri otomatik sınıflandırma çalışmalarının artmasına neden oldu. Metin sınıflandırma, temel olarak, öğrenme modellerini kullanarak, daha önceden görülmemiş dökümanları önceden belirlenmiş sınıflara atamaktır. Geleneksel metin sınıflandırma, herbir dökümanı, istatistiksel olarak inceleyerek belirli bir dizi haline getirmeyi hedefler ve ardından, metinleri sınıflandırmak için yapay öğrenme tekniklerini kullanır.Bu tez kapsamında, geleneksel metin sınıflandırma yöntemlerine ek olarak, metinlerde bulunan kelimeleri türlerine gore gruplandırıyoruz ve her bir türün sınıflandırma başarısındaki katkısını hem ayrı ayrı hem beraberce değerlendiriyoruz.Bunların yanı sıra, metinlere WordNet kullanarak, anlamsal özniteliklerden(semantic features) olan; eş anlamı(synonym), genel anlamı(hypernym), özel anlamı(hyponym), parça anlamı(meronyms) ve konuyu(topic) ekliyoruz. Bu sayede metinlere anlam(semantic) eklemiş oluyoruz. Bu aşamada yaşanılacak sorunlardan bir tanesi, bu anlamlar için anlam belirsizliği(ambiguity) oluşmasıydı. Bu problemi geliştirdiğimiz bir yöntem ile ortadan kaldırmaya çalıştıkBu tezdeki temel amacımız, anlamsal özniteliklerin metin sınıflandırmaya olan katkılarını araştırmak ve bu sayede sınıflandırmadaki doğruluk başarısını arttırmaktır.

Contact us

Department of Computer Engineering, Boğaziçi University,
34342 Bebek, Istanbul, Turkey

  • Phone: +90 212 359 45 23/24
  • Fax: +90 212 2872461
 

Connect with us

We're on Social Networks. Follow us & get in touch.